«کارگاه بینالمللیسازی آموزش عالی» در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار شد
کارگاه دو روزه بین المللیسازی آموزش عالی ویژه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به همت مدیریت امور بین الملل دانشگاه در محل دانشکده پرستاری برگزار شد.

به گزارش وبدا، این دوره تخصصی ویژه اعضای هیأت رئیسه، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه طراحی شده که در تاریخهای پنجم و دوازدهم مهر ماه در سالن شهید نودهی دانشکده پرستاری و مامایی بجنورد برگزار شد.
آشنایی با نظامهای ارزیابی مراکز علمی، بررسی مدلهای رتبهبندی دانشگاهی، اعتباربخشی مدارک در سطح جهانی و شیوههای شبکهسازی بینالمللی از جمله سرفصلهای ارائهشده در نخستین روز برگزاری این کارگاه بود.
فرصتها، چالشها و راهکارهای بینالمللیسازی دانشگاههای علوم پزشکی، اصول جذب و پذیرش دانشجویان بینالملل و تعامل با دانشجویان نیز از جمله عناوین برنامههای دومین روز از برگزاری این کارگاه بود.
دکتر اسماعیل گریوانی سرپرست مدیریت بینالملل دانشگاه علوم پزشکی استان و دکتر محمد امین یونسی مسئول امور پژوهشهای بینالمللی دانشگاه سخنرانان مراسم افتتاحیه در نخستین روز بودند و در ادامه دکتر پیام کبیری، رویا انصاری پور، دکتر روجا رحیمی به تدریس موضوعات کارگاه پرداختند.
تدریس دومین روز از برگزاری کارگاه را نیز اساتیدی همچون دکتر مصدق راد، دکتر حنفی بجد، دکتر آیتی و دکتر سعیدیان بر عهده داشتند.
بینالمللیسازی، فراتر از مرز علم
سرپرست مدیریت بینالملل دانشگاه در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه بین المللی سازی فراتر از مرزهای علم است، گفت: بینالمللیسازی فقط یک سیاست آموزشی نیست؛ یک تجربهی انسانی و اجتماعی است.
دکتر اسماعیل گریوانی تصریح کرد: وقتی یک استاد ایرانی برای اولین بار با دانشجوی نیجریهای یا چینی روبهرو میشود، یا یک دانشجوی ایرانی کنار همکلاسی لبنانیاش مینشیند، علم فقط منتقل نمیشود، زاویه دید تغییر میکند. در حقیقت، بینالمللیسازی، نخست از ذهن و قلب استاد آغاز میشود، نه از آییننامهها.
وی عنوان کرد: در ظاهر، بینالمللیسازی رشد علم است، اما در عمق، نوعی بازتعریف انسان مدرن ایرانی است؛ انسانی که باید یاد بگیرد همزمان «ریشهدار» و «باز» باشد. با این حال، ما باید هوشیار باشیم. وقتی بینالمللیسازی رشد میکند، معمولاً دولتها هم بزرگتر میشوند، سازمانها پیچیدهتر و گاهی اصلِ هدف، یعنی «ارتباط انسان با انسان»، در لایههای بوروکراسی گم میشود. در کنار این، بخش خصوصیِ آموزش بینالمللی هم رشد میکند، اما نه همیشه برای کیفیت، بلکه برای سود. این همان جایی است که بینالمللیسازی میتواند از «فرصت» به «صنعت» تبدیل شود، صنعتی که گاهی روح تعامل را قربانیِ فرمها و شهریهها میکند.
سرپرست مدیریت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه مسئولیت ما چه به عنوان استاد، چه مدیر، چه دانشجو، فقط ساختن برنامههای بینالمللی نیست؛ بلکه حفظِ «انسانیت» در دل جهانیشدن است، تأکید کرد: بینالمللیسازی موفق آن است که دانشگاه را جهانی کند، بدون آنکه انسان را بیریشه کند و اگر روزی هر دانشجوی خارجی که از شهر ما میرود، احساس کند ایران برایش فقط یک مقصد تحصیلی نبود، بلکه «خانهای دیگر» بود، آن روز، ما موفق شدهایم.
نظر دهید